>
Artikkeli: Kuinka monta digimarkkinoijaa tarvitaan keksimään pyörä? - iProspect

Kuinka monta digimarkkinoijaa tarvitaan keksimään pyörä?

15
Nov

 

 

 

Yksi suuren monikansallisen yrityksen ehdottomia etuja on valtavan tietotaidon määrä ja sen jatkuva karttuminen. iProspectilla on yli 800 työntekijää maailmanlaajuisesti, jotka puurtavat päivittäin niin hakukonemarkkinoinnin kuin muidenkin digitaalisten kanavien parissa. Mikään valtionsalaisuus ei myöskään ole, että yksi suurimpia haasteita tämän kokoisessa talossa on puolestaan tietotaidon välittäminen maiden kesken. Alalla, jolla todellinen ammattitaito karttuu tekemällä, on viimeisimpien tuulahdusten ja oppien jakaminen erityisen tärkeää – niin asiakkaiden mahdollisimman hyvän palvelun takaamiseksi, kuin myös tuottavuuden ja kehityksen kannalta.

Toki lukemalla blogeja, tutkimuksia, case-esimerkkejä ja raportteja voi pyrkiä pysymään aallon harjalla, mutta kenelläpä olisi todellisuudessa aikaa lukea kaikki oleelliset julkaisut ja testata kaikkia uusia juttuja itse. Tätä voi kokeilla esimerkiksi Twitterissä lisäämällä listaan parisataa alan henkilöä ja kokeilla yhden päivän aikana lukea kaikki jaetut linkit. Ehkä homma onnistuu, mutta eipä siinä juuri muuta ehdi päivän aikana tehdä.

Sen sijaan suuressa organisaatiossa, jossa jokainen oppii uutta joka päivä tekemällä ja testaamalla, on tärkeän ja oleellisen tietotaidon välittämisellä suuri merkitys. Tavallaan voisi ajatella, että jokainen meistä toimii eräänlaisena informaatiofiltterinä – poimimme oppimistamme asioista ne tärkeimmät ja jaamme ne eteenpäin, jolloin pyörää ei tarvitse keksiä jokaisessa maassa uudelleen ja aikaa ei haaskaannu epäoleelliseen.

 

Tehopäivä Tukholmassa: analytiikkaa, konversioita ja kumppanuusmarkkinointia

Pyörän uudelleenkeksimistä välttääkseen iProspectilla on Pohjoismaihin palkattu – pari viikkoa sitten täällä Suomen MasterClass-tapahtumassakin esiintynyt – Morten Flamand, jonka kutsumana lähdin heti ensimmäisten viikkojen aikana tutustumaan Tukholman toimiston toimintaan.

Agendalla oli mm. Google Analyticsin uusimmat muutokset kuten monikanavamittaus, reaaliaikaisen kävijäseurannan hyödyntäminen sekä tuleva Google Analytics Premium yrityksille. Analytiikan maailmaan pystyy uppoutumaan viikoiksi, mutta luonnollisten aikapaineiden vuoksi tavoite oli jakaa tähän astiset kokemukset ja tiedot kyseisistä teemoista, jotta homma pysyy hansikkaassa. Keskustelu kääntyi nopeasti siihen, kuinka verkkoon ohjaavien markkinointitoimenpiteiden kuten TV- ja radiomainonnan välitön teho olisi kohtuullisen yksinkertaista todentaa reaaliaikaisella seurannalla. Ja kuinka me hakukonemarkkinoijat olemme aina puhumassa, miten kilpailijan TV mainonta kasvattaa alaan liittyviä hakuja Googlessa ja sen takia myös sinun tulisi olla siellä poimimassa hyödyt kilpailijan TV-mainonnasta. Ja kuinka mm. tätä väitettä voi nyt helpommin todentaa reaaliaikaisella mittauksella, jolla verkkosivuille ohjaavan TV-mainonnan välitöntä tehoa on helppo seurata sekuntitasolla.

Web-analytiikan lisäksi käsittelimme konversio-optimointia ja sen statusta Suomen ja Ruotsin markkinoilla. Kuten Suomessa, myös naapurissa on verkkosivuston konversio-optimointi vielä pienen edistyneen edelläkävijäeliitin hupia, eivätkä siihen sijoitetut ajalliset ja rahalliset panostukset ole vielä kuin murto-osa verrattuna erinäisiin mainos- ja markkinointikanaviin sijoitettujen investointien summista. Sinällään tämä on digimiehen näkökulmasta hieman hassua, sillä ikinuori lausahdus “kotipesä kuntoon ennen kuin lähdetään huitelemaan vieraisiin tavernoihin” on hyvinkin looginen. Lisäbudjetin syytäminen markkinointikanaviin varmistamatta, että oma sivusto toimii tehokkaana myyntikanavana ei maalaisjärjelläkään ajateltuna vain usein ole kovin kannattavaa, sillä monissa tapauksissa yrityksen verkkosivusto on se, joka lopullisen myyntityön tekee. Käytännössä tämä siis tarkoittaa, että meillä toimistoillakin on vielä paljon valistustyötä tehtävänä tällä saralla.

Viimeisenä aiheena oli naapurimaan affiliate-markkinat. Vaikka Suomessa affiliate-markkinointi (kumppanuusmarkkinointi) ei ole lyönyt itseään täysin läpi isompien mainostajien keskuudessa lukuunottamatta joitain vahvasti verkossa liiketoimintaansa edistäviä yrityksiä, on Ruotsissa asiat kuitenkin hieman pidemmällä – joskaan ei vielä USA/UK tasolla mennä sielläkään. Erityisesti keskusteluissa nousi esiin erilaisten interaktiivisten bannereiden hyödyntäminen, joissa käyttäjä ei siirry välittömästi pois julkaisijasivustolta klikkaamalla banneria vaan tekee esimerkiksi lainahakemuksen suoraan julkaisijasivustolla syöttäen halutut summat sekä maksuajat valmiiksi. Suomessa mm. matkavertailusivusto Supersaver on hyödyntänyt jo hieman tähän suuntaan menevää tekniikkaa affiliate-verkostoissa käyttämissään bannereissa – käyttäjä syöttää banneriin lentokohteet sekä päivämäärät ja klikkaamalla eteenpäin päätyy laskeutumissivulle, jossa on valmiiksi listattuna lennot halutuilla tiedoilla. Olipa eräs rekrytointiyritys hiljattain myös toteuttanut bannerin, johon pystyi jättämään yhteytiedot myöhempää yhteydenottoa varten, kun olettamuksena oli ollut ettei käyttäjä halua keskeyttää selailuaan uutissivustolla juuri sillä hetkellä, vaikka asia kiinnostikin. Display-mainosten muuttuessa yhä interaktiivisemmiksi, ratkaisevaksi haasteeksi nousee luonnollisesti näiden bannereiden tai widgetien koko (kilotavuissa), jotta ne eivät hidasta sivuston latautumista ja sitä kautta huononna käyttäjien selailukokemusta. Kyse on kuitenkin vain teknisistä haasteista, joihin lähes aina löytyy ratkaisu(ja).

Kaiken kaikkiaan pelkästään yhden päivän aikana kävimme läpi huiman määrän asioita joita ei tässä kirjoituksessa kaikkia edes käsitelty, ja joiden kaivamiseen/oivaltamiseen omin voimin olisi todennäköisesti mennyt molemmilta osapuolilta moninkertaisesti aikaa. Vaikka paljon aiheita katettiinkin, niin täytyy myöntää että yksi asia jäi käsittelemättä. Kyseessä oli kuitenkin vasta ensimmäinen vierailuni Tukholman toimistoon niin en diplomatiasyistä viitsinyt vielä nostaa kisua pöydälle, mutta onhan se nyt täysin selvää, että 6-1 ovat todella rumat lukemat. ;-)

 

Kirjoittaja Arto Hasu on iProspectin Performance Marketing Consultant


Ruotsinlippu

What do you think?

Name required

Website