>
Artikkeli: Kansainvälinen hakusanamainonta- hakukonevaihtoehdot - iProspect

Kansainvälinen hakusanamainonta- hakukonevaihtoehdot

29
Mar

 

 

Marimekon sivustot kaatuivat väliaikaisesti maaliskuun 20. päivä. Tuona kyseisenä päivänä, Google oli kansainvälisesti esitellyt  hakumoottorinsa etusivulla Marimekko-teemaisen doodlen, eli muunnoksen logostaan. Tämä todennäköisesti aiheutti piikin kävijämäärissä Marimekon sivustoille.

Tapahtuma osoittaa oivallisesti muutaman hakukoneisiin liittyvän perusseikan:

1) Hakukoneet mahdollistavat yrityksen välittömän näkyvyyden internetissä

2) Hakukoneet voivat ohjata huomattavan määrän liikennettä yrityksen sivustolle

3) Hakukoneiden avulla voi saavuttaa kansainvälisen yleisön huomion

 

Kaikilla ei tietenkään ole mahdollisuutta päästä esittelemään yritystään Googlen doodlen muodossa. Tuskin tämä edes olisi tarkoituksenmukaista, sillä yritys harvoin tavoittelee jokaisen hakukoneissa kävijän huomiota, vaan on kiinnostunut omasta kohderyhmästään. Muita keinoja hakukoneiden hyödyntämiseen kyllä löytyy jokaisen yrityksen tarpeisiin. Hakusanamainonta hyödyntää samoja yllämainittuja perusperiaatteita, mutta tekee sen kohdistetummin, relevantteja hakusanoja sekä mainostekstejä käyttäen.

 

Hakukoneiden käyttö kasvaa jatkuvasti

 

Oletko koskaan itse käyttänyt hakukonetta? Aivan, totta kai olet. Kun tarvitsemme tietoa, haemme sitä hakukoneiden avulla. Kun haluamme päästä tuntemamme yrityksen sivuille, käytämme hakukoneita, sillä emme juuri nyt muista tarkkaa osoitetta. Ainoastaan Googlen hakukoneissa suoritetaan päivittäin yli miljardi hakua ja joka päivä 16 % hauista on upouusia.

Hakukoneita käytetään maailmanlaajuisesti ja yhä kasvavassa määrin. Kehitys eri maiden välillä etenee eri tahdissa, mutta hakumäärät kasvavat kaikkialla. Viimeisin maailmanlaajuisesti kattava tutkimus hakumäärien kasvusta on comScoren vuodelta 2010, jossa vertailtiin hakumäärien kehitystä vuoden 2008 joulukuusta vuoden 2009 joulukuuhun. Globaalisti hakumäärät kasvoivat 46 %, mutta esimerkiksi USA:ssa kasvu oli vain 22 %, kun taas Iso-Britanniassa 35 % ja Venäjällä 92 %.

 

Mitkä hakukoneet valitsen omille markkinoilleni?

 

Tämän kirjoituksen alussa mainitsin, kuinka Google nosti Marimekon profiilia doodlellaan. Suomessa olemme tottuneet ”googlettamaan” ja usein samaistamme hakukonemainonnan ns. ”Google-mainontaan”. Googlen markkinaosuus Suomessa onkin yli 90 %, kuten useimmissa muissa Länsi-Euroopan maissa. Hakusanamainonta kattaa kuitenkin maksettua mainontaa monissa eri hakukoneissa.

Yandexin valta Venäjällä

Tilanne ei kuitenkaan ole sama kaikkialla. Ei tarvitse mennä kuin itänaapuriin ja tilanne on aivan toisennäköinen. Venäjällä suosituin hakukone on paikallinen Yandex (Яндекс), jolla on yli 60 % markkinaosuus. Yandexin kautta voi ostaa hakusanamainontaa tai klikkipohjaisesti hinnoiteltua kontekstuaalista display-mainontaa Yandexin mainosverkkoon.

Perusperiaatteiltaan Yandex toimii samalla lailla kuin esimerkiksi Googlen hakusanamainonta, mutta erojakin löytyy. Esimerkiksi hinnoittelusta mainittakoon, että Yandex käyttää erityisiä hinnoitteluyksiköitä, eikä esimerkiksi ruplia, euroja tai dollareita. Yksi Yandexin ”unit” on 30 ruplaa, eli noin 1 USD.

Mitä tapahtuu APAC-alueella?

Jos katsomme tilannetta laajemmin ja tutustumme tilanteeseen esimerkiksi Aasiassa, markkinatilanne on hyvin erinäköinen. Alla olevassa kuvaajassa näkyy hakukoneiden markkinaosuuksien kehitys APAC-alueella vuodesta 2009. Kiinan johtava hakukone Baidu on kasvattanut markkinaosuuttaan myös Kiinan ulkopuolella tasaiseen tahtiin. APAC-alueella myös Yahoo-Bingin osuus kakusta on suurempi kuin Euroopassa, jossa sen markkinaosuus useilla markkinoilla jää pariin prosenttiin.

Kaavio on lainattu täältä.

Hakukoneiden markkinaosuudet Yhdysvalloissa

Yahoo!:n ja Bingin hakusivustot ovat paljon näkyvämmässä asemassa USA:ssa Eurooppaan verrattuna. comScore on julkaissut kiinnostavan artikkelin, jossa se jaottelee eri hakukonesivustojen markkinaosuudet Yhdysvalloissa. Artikkelista käy ilmi, että Google on vienyt ykköspaikan myös yhdysvalloissa, mutta ei niin ylivoimaisesti kuin monessa muussa maassa. Microsoftin hakusivustot (Bing) kattoivat yli 15 % hauista alkuvuodesta. Perinteisesti Yhdysvalloissa vahva Yahoo! hallitsee vieläkin noin 14 % hauista.

 

Kansainvälisen hakusanamainonnan hallinnointi

 

Hakusanamainonta on markkinointiprosessina melko samanlainen eri maissa ja tämä mahdollistaa tehokkaan kansainvälistenkin hakusanamainontatoimenpiteiden keskittämisen. Kansainvälisten yritysten on mahdollista järjestää hakusanamainontansa hallinnointi yhdestä paikasta, tietenkään lokaalia panosta unohtamatta. Kun hakusanamainontatoimenpiteitä koordinoidaan keskitetysti, saadaan koko prosessista yhtenäisempi. Keskitetyssä mallissa, etenkin raportointi sekä mainosbudjettien hallinta ja optimointi tehostuu. Hakusanamainonnan keskittämisellä vältetään myös päällekkäisyydet, joita helposti muodostuu kansainvälisissä yrityksissä, silloin kun eri maissa hallinnoidaan paikallisia, mutta mahdollisesti kansainvälisesti kohdistettuja, hakusanamainontakampanjoita.

Paikallinen markkinoiden ja median tuntemus on tietenkin aina tärkeässä asemassa. Tämä kirjoitus on pyrkinyt muistuttamaan muutamien eri hakukoneiden olemassaolosta. Jo Euroopasta voisi vielä mainita Seznamin, Tšekin paikallisen hakukoneen. Seznam on perustettu vuonna 1996 ja ehkä jopa poikkeuksellisesti, käyttää omaa algoritmiään hakutulosten muodostamiseen. Pelkkä hakukoneiden tunteminen eri maissa ei kuitenkaan riitä. Kuten muissakin markkinointitoimenpiteissä on tärkeää ymmärtää paikallisen kielen ja kulttuurin merkitys, joka vaikuttaa olennaisesti hakusanamainonnan onnistumiseen perusasioista alkaen. Mitkä ovat optimaaliset hakusanat kampanjalle? Millaiset mainostekstit kirjoitamme?

Parhaimmillaan onnistunut kansainvälinen hakusanamainonta on sekoitus globaalia osaamista ja tehokkaita keskitettyjä prosesseja yhdistettynä syvään paikallistuntemukseen, kuten se meillä täällä iProspectilla on. Tämä voidaan saavuttaa saumattomalla kansainvälisellä yhteistyöllä, jossa tietoa ja oppimista jaetaan osapuolten välillä.

 

iProspect Finlandin Senior Performance Marketing Consultant Terhi Määttänen

 


What do you think?

Name required

Website